Prawo Unii Europejskiej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PI-L-D5PUEU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo Unii Europejskiej II |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z zasadami stosowania prawa oraz mechanizmami kontroli przestrzegania prawa UE przez państwa członkowskie i instytucje unijne. Przedmiotem analizy będą przede wszystkim sądowe procedury kontroli na poziomie centralnym i lokalnym, jednakże uwaga zostanie również poświęcona nieformalnym i koncyliacyjnym metodom rozwiązywania sporów na tle unijnym. Szczególny nacisk zostanie położony na rolę jednostek i sądów krajowych w systemie kontroli przestrzegania prawa unijnego, jak również na aksjologiczny wymiar Unii i system kontroli stosowania się do wartości z art. 2 TUE. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do Unijnego systemu kontroli Wartości UE i ich naruszenia Polska i zasada praworządności Zapytania prejudycjalne Zasada skutku pośredniego Zasada odpowiedzialności odszkodowawczej państw członkowskich Skarga indywidualna do KE Skarga na naruszenie prawa UE przez państwo członkowskie Skarga na niewykonanie wyroku TUSE przez państwo członkowskie Skarga o stwierdzenie nieważności aktu prawa UE Skarga na bezczynność Skarga odszkodowawcza |
Pełny opis: |
WPROWADZENIE DO UNIJNEGO SYSTEMU KONTROLI: Obowiązek przestrzegania prawa UE. Unijny system sądownictwa: Trybunał Sprawiedliwości, Sąd i sądy krajowe. Komisja jako strażnik Traktatów. Mechanizmy kontroli przestrzegania prawa UE przez państwa członkowskie i instytucje unijne – ogólny zarys. WARTOŚCI UE I ICH NARUSZENIA: Tożsamość europejska. Wartości z art. 2 TUE i ich rola w UE. Zasada praworządności. Procedura atomowa z art. 7 TUE. Nowe Ramy UE na rzecz umocnienia praworządności. POLSKA I ZASADA PRAWORZĄDNOŚCI: Spór między UE a Polską o zasadę praworządności. Zarzuty Komisji. Etapy postępowania KE wobec Polski. ZAPYTANIA PREJUDYCJALNE: Postępowanie prejudycjalne jako forma kontroli zgodności działań państw i instytucji unijnych z prawem UE. Cel postępowania prejudycjalnego, pojęcie sądu, obowiązek zadawania pytań, doktryny acte éclairé i acte clair, zakres pytań prejudycjalnych, procedury zdawania pytań przed TSUE i sądem krajowym, charakter prawny i skutki orzeczenia wstępnego. ZASADA SKUTKU POŚREDNIEGO: Obowiązek wykładni zgodnej z prawem UE i granice swobody sędziego. ZASADA ODPOWIEDZIALNOŚCI ODSZKODOWAWCZEJ PAŃSTW CZŁONKOWSKICH: Istota i warunki odpowiedzialności odszkodowawczej państw, dochodzenie roszczeń, zakres odszkodowania. SKARGA INDYWIDUALNA DO KE: Prawo jednostki do złożenia skargi indywidualnej do KE, obowiązki KE względem jednostki, cel skargi i jej następstwa. SKARGA NA NARUSZENIE PRAWA UE PRZEZ PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE: Procedura z art. 258 TFUE: legitymacja czynna i bierna, przesłanki odpowiedzialności, warunki wszczęcia postępowania, etap administracyjny i sądowy, właściwość sądowa, dopuszczalność skargi, ciężar dowodu, środki tymczasowe, charakter prawny i skutki wyroku. Procedura z art. 259 TFUE. SKARGA NA NIEWYKONANIE WYROKU TSUE PRZEZ PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE: Procedury z art. 260 ust. 2 i 3 TFUE: legitymacja czynna i bierna, przesłanki, warunki wszczęcia postępowania, etapy procedur, charakter prawny wyroku, rodzaje sankcji, zasady i sposoby ich obliczania. SKARGA O STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI AKTU PRAWA UE: Legitymacja czynna i bierna, dopuszczalność skargi, właściwość sądowa, zakres przedmiotowy, przesłanki nieważności, charakter prawny i skutki orzeczenia. SKARGA NA BEZCZYNNOŚĆ: Legitymacja czynna i bierna, dopuszczalność skargi, właściwość sądowa, zakres przedmiotowy, przesłanki skargi, charakter prawny i skutki orzeczenia. SKARGA ODSZKODOWAWCZA: Legitymacja czynna i bierna, dopuszczalność skargi, właściwość sądowa, zakres przedmiotowy, przesłanki skargi, charakter prawny i skutki orzeczenia. |
Literatura: |
J. Barcz, M. Górka, A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej, wyd. 5, Warszawa 2017 M. M. Kenig-Witkowska, A. Łazowski, R. Ostrihansky, Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, wyd. 7, Warszawa 2017 J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2014 Zawidzka-Łojek, A. Łazowski, Instytucje i porządek prawny Unii Europejskiej, wyd. 2, Warszawa 2015 M. Zdanowicz, Wybór orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Białystok 2007 W. Heusel, J-P. Rageade (red.), The Authority of the EU Law Do We Still Believe in it?, Berlin 2019 S. K. Schmidt, The European Court of Justice & The Policy Process, Oxford 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student w zakresie wiedzy: - ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach kontroli przestrzegania prawa UE przez państwa członkowskie i instytucje UE (S1A_W02) - zna i rozumie procedury i narzędzia służące rozwiązywaniu sporów powstałych na tle prawa unijnego na poziomie unijnym i krajowym (S1A_W07) - ma podstawową wiedzę o relacjach między głównymi podmiotami stojącymi na straży przestrzegania prawa UE w skali unijnej i krajowej, m.in. między Komisją Europejską, Trybunałem Sprawiedliwości UE, sądami krajowymi i jednostkami (S1A_W03) - zna i rozumie rolę, jaką mechanizmy kontroli pełnią w unijnym porządku prawnym (S1A_W07) Po ukończeniu przedmiotu student w zakresie umiejętności: - posiada umiejętność wyszukiwania, rozumienia i analizowania źródeł prawa unijnego (S1A_U08) - prawidłowo posługuje się aktami prawnymi UE oraz orzecznictwem sądów unijnych w celu rozwiązania problemów prawnych powstałych na gruncie nieprzestrzegania prawa UE przez państwa członkowskie i instytucje (S1A_U05) - potrafi wykorzystywać narzędzia dostępne osobom fizycznym i prawnym takie jak skargi do Komisji Europejskiej czy EU Pilot w celu rozwiązywania sporów z państwem członkowskim i instytucjami unijnymi (S1A_U05) - potrafi właściwie analizować przyczyny naruszeń prawa UE i oceniać zasadność oraz przebieg konkretnych procedur i mechanizmów kontroli (S1A_U03) Po ukończeniu przedmiotu student w zakresie kompetencji społecznych: - potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role w celu rozwiązania napotkanych problemów prawnych (S1A_K02) - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (S1A_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Na ocenę końcową składają się: Praca na zajęciach indywidualnie lub w grupach: „plus” za merytoryczne, kompletne wypowiedzi oraz „minus” za brak przygotowania Egzamin METODY DYDAKTYCZNE: Analiza aktów prawnych i orzecznictwa Dyskusja nad problematycznymi tematami Prezentacja wybranych zagadnień Rozwiązywanie kazusów Pisanie skarg Symulacja rozprawy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.