Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2103-ORP-L-D3MJIBS
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 3 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe
Strona przedmiotu: http://-
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Przedmiot ma charakter praktyczny. Wykorzystuje wiedzę z wcześniejszych zajęć "Wstęp do badań społecznych" (1. rok) i stanowi rozwój praktycznych umiejętności związanych z prowadzeniem badań społecznych metodami jakościowymi. Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów w sposób pogłębiony założeń i praktyk stosowanych w jakościowych badaniach dotyczących problematyki pracy.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wykorzystanie w praktyce teoretycznych podstaw i schematów działań związanych z konceptualizacją badania, zbieraniem danych i ich analizą oraz interpretacją w podejściu jakościowym. W ramach zajęć studenci realizują - od pomysłu i konceptualizacji aż po analizę i interpretację - jakościowe projekty badawcze w obszarze rynku pracy.

Pełny opis:

1) Schemat prowadzenia badania w naukach społecznych. Różnice między ilościowymi i jakościowymi technikami zbierania danych. Przykłady badań z zakresu rynku pracy.

2) Pomysł, zainteresowanie, teoria. Wybór tematów badawczych.

3) Cel badań, pytania badawcze.

4) Konceptualizacja, wybór metody badawczej, zamysł nad próbą

5) Operacjonalizacja, np. teoretyczne i praktyczne problemy tworzenia scenariusza wywiadu. Wstępne formułowanie pytań do badanych, dyspozycji do obserwacji i innych narzędzi adekwatnych do wybranych projektów.

6) Tworzenie scenariuszy, wytycznych do badań cd. Dobór próby.

7) Realizacja badania jakościowego - zajęcia odbywające się w terenie.

8) Przetwarzanie danych, konstruowanie kategorii kodowych.

9) Analiza - operacje na uzyskanych danych, dyskusja nad zebranym materiałem badawczym.

10) Analiza c.d. - formułowanie wyników badań w języku raportu.

11) Zasady przygotowania raportu z badań.

12) Wyciąganie wniosków w odniesieniu do pytań badawczych.

13) Prezentacja wyników badań - Zespoły badawcze prezentują raport z badań w wersji power point i oddają wersję word.

Literatura:

• P. Bunio-Mroczek, Badania biograficzne z udziałem klientów instytucji pomocowych. Doświadczenia z badań terenowych z nastoletnimi rodzicami z łódzkich „enklaw biedy”, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom X nr 1, artykuł dostępny w Internecie

• M. Trojanowska, Komu wolno pójść na randkę? O seksualności osób z niepełnosprawnościami, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom XVI nr 3, artykuł dostępny w Internecie

• R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN 1985, ss. 42-55. Teoretyczne i praktyczne problemy konceptualizacji i operacjonalizacji w badaniach ilościowych. Techniki zbierania danych ilościowych.

• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, rozdz. 5 "Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar"

• J. H. Frey, Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania. W: Metody badań jakościowych, K. Denzin, Y. Lincoln, Wyd PWN 2009, tom 2 ,tylko podrozdziały: „Empatyczne prowadzenie wywiadu” oraz „Wywiad nieustrukturyzowany”

• D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, PWN 2009, Rozdział 4 (wraz z ćwiczeniami).

• D. Jemielniak, Badania jakościowe, rozdz 5 "Wywiad w badaniach jakościowych", rozdz 6 "Badania fokusowe"

• D. Nachmias, Ch. Frankfort-Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, rozdz 9 "Metody obserwacyjne"

• G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, rozdz 3 "Pisanie", rozdz 4 "Kodowanie tematyczne i kategoryzacja", rozdz 10 "Łączenie w całość elementów analizy"

• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, Dodatek B "Zasady pisania raportu z badań"

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu studenci:

- znają etapy procesu badawczego, metody i techniki badań ilościowych i jakościowych, zasady przetwarzania i analizy wywołanych danych

- prawidłowo planują badanie społeczne na wybrany przez siebie temat

- umiejętnie dobierają metody i techniki badawcze

- potrafią przygotować narzędzie badawcze

- mają doświadczenie w prowadzeniu badania metodami ilościowymi i jakościowymi

- potrafią opracować raport z badań

Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:

student zna i rozumie:

- w praktyce narzędzia pozyskiwania danych na temat wytwarzanych w kontekście pracy więzi społecznych, norm i reguł oraz tworzonych przez nie instytucji, struktur i organizacji.

student potrafi:

- wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i rynku pracy;

- tworzyć pisemne opracowania prowadzonych przez siebie badań, analiz i prognoz odnoszących się do wiedzy związanej z naukami o pracy.

kompetencje społeczne - student jest gotów do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z egzaminu składają się 2 elementy:

1) punkty zdobywane za realizację poszczególnych zadań badawczych,

2) ocena raportu z badań realizowanych w zespołach badawczych.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest:

- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (znajomość literatury do danych zajęć, przygotowanie pracy domowej, jeżeli została zadana). Ponad 2 nieobecności wymagają zaliczenia na dyżurze prowadzącej w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. Nieprzygotowanie do zajęć stwierdzone przez prowadzącą jest równoznaczne z nieobecnością. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na ponad 4 zajęciach student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. Brak zaliczenia w terminie nieobecności trzeciej lub czwartej również skutkuje nieklasyfikowaniem.

- terminowe oddanie i prezentacja prac badawczych (szczególnie raportu z badań, ale też wszystkich wcześniejszych zadań).

Ocenie podlega praca zespołowa w ramach grup badawczych oraz jej wyniki. Oceniana będzie zgodność opracowania raportu i prezentacji z zasadami metodologii badań.

Niesklasyfikowanie skutkuje powtarzaniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Bożewicz
Prowadzący grup: Marta Bożewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci będą prowadzili badanie jakościowe na wybrany przez siebie temat, w kilkuosobowych grupach.

Warunki zaliczenia zajęć:

• Obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (realizacja zadania z poprzedniego tygodnia). Ponad 2 nieobecności wymagają zaliczenia na dyżurze prowadzącej w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. Nieprzygotowanie do zajęć stwierdzone przez prowadzącą jest równoznaczne z nieobecnością. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na ponad 4 zajęciach student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. Brak zaliczenia w terminie nieobecności trzeciej lub czwartej również skutkuje nieklasyfikowaniem.

• Terminowe oddanie i prezentacja prac badawczych (szczególnie raportu z badań, ale też wszystkich wcześniejszych zadań).

Ocenie podlega praca zespołowa w ramach grup badawczych oraz jej wyniki. Oceniana będzie zgodność opracowania raportu i prezentacji z zasadami metodologii badań.

Niesklasyfikowanie skutkuje powtarzaniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie przebiegu zajęć

2. Pomysł, zainteresowanie, teoria [2 pkt]

3. Cel badań, pytania badawcze [3 pkt]

4. Konceptualizacja, wybór metody badawczej, zamysł nad próbą [5 pkt]

5. Operacjonalizacja, np. teoretyczne i praktyczne problemy tworzenia scenariusza wywiadu [5 pkt]

6. Tworzenie scenariuszy, wytycznych do badań cd. Dobór próby [5 pkt]

Zespoły badawcze pracują nad scenariuszem wywiadu grupowego, indywidualnego lub wytycznych do obserwacji

7. Realizacja badania jakościowego [10 pkt]

W ramach zajęć studenci prowadzą badanie w terenie

8. Przetwarzanie danych [5 pkt]

Zaprezentowanie bezpłatnego programu do kodowania danych jakościowych

9. Analiza wyników badania [5 pkt]

10. Analiza c.d. [5 pkt]

11. Zasady pisania raportu z badań jakościowych

12. Wnioski [5 pkt]

13. Prezentacja wyników badań [20 pkt raport word + 10 pkt raport ppt]

Zespoły badawcze prezentują raport z badań w wersji powerpoint pozostałym zespołom i oddają raport w word.

Literatura:

• P. Bunio-Mroczek, Badania biograficzne z udziałem klientów instytucji pomocowych. Doświadczenia z badań terenowych z nastoletnimi rodzicami z łódzkich „enklaw biedy”, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom X nr 1, artykuł dostępny w Internecie

• M. Trojanowska, Komu wolno pójść na randkę? O seksualności osób z niepełnosprawnościami, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom XVI nr 3, artykuł dostępny w Internecie

• R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN 1985, ss. 42-55. Teoretyczne i praktyczne problemy konceptualizacji i operacjonalizacji w badaniach ilościowych. Techniki zbierania danych ilościowych.

• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, rozdz. 5 "Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar"

• J. H. Frey, Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania. W: Metody badań jakościowych, K. Denzin, Y. Lincoln, Wyd PWN 2009, tom 2 ,tylko podrozdziały: „Empatyczne prowadzenie wywiadu” oraz „Wywiad nieustrukturyzowany”

• D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, PWN 2009, Rozdział 4 (wraz z ćwiczeniami).

• D. Jemielniak, Badania jakościowe, rozdz 5 "Wywiad w badaniach jakościowych", rozdz 6 "Badania fokusowe"

• D. Nachmias, Ch. Frankfort-Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, rozdz 9 "Metody obserwacyjne"

• G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, rozdz 3 "Pisanie", rozdz 4 "Kodowanie tematyczne i kategoryzacja", rozdz 10 "Łączenie w całość elementów analizy"

• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, Dodatek B "Zasady pisania raportu z badań"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)