Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-ORP-L-D3MJIBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 3 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma charakter praktyczny. Wykorzystuje wiedzę z wcześniejszych zajęć "Wstęp do badań społecznych" (1. rok) i stanowi rozwój praktycznych umiejętności związanych z prowadzeniem badań społecznych metodami jakościowymi. Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów w sposób pogłębiony założeń i praktyk stosowanych w jakościowych badaniach dotyczących problematyki pracy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykorzystanie w praktyce teoretycznych podstaw i schematów działań związanych z konceptualizacją badania, zbieraniem danych i ich analizą oraz interpretacją w podejściu jakościowym. W ramach zajęć studenci realizują - od pomysłu i konceptualizacji aż po analizę i interpretację - jakościowe projekty badawcze w obszarze rynku pracy. |
Pełny opis: |
1) Schemat prowadzenia badania w naukach społecznych. Różnice między ilościowymi i jakościowymi technikami zbierania danych. Przykłady badań z zakresu rynku pracy. 2) Pomysł, zainteresowanie, teoria. Wybór tematów badawczych. 3) Cel badań, pytania badawcze. 4) Konceptualizacja, wybór metody badawczej, zamysł nad próbą 5) Operacjonalizacja, np. teoretyczne i praktyczne problemy tworzenia scenariusza wywiadu. Wstępne formułowanie pytań do badanych, dyspozycji do obserwacji i innych narzędzi adekwatnych do wybranych projektów. 6) Tworzenie scenariuszy, wytycznych do badań cd. Dobór próby. 7) Realizacja badania jakościowego - zajęcia odbywające się w terenie. 8) Przetwarzanie danych, konstruowanie kategorii kodowych. 9) Analiza - operacje na uzyskanych danych, dyskusja nad zebranym materiałem badawczym. 10) Analiza c.d. - formułowanie wyników badań w języku raportu. 11) Zasady przygotowania raportu z badań. 12) Wyciąganie wniosków w odniesieniu do pytań badawczych. 13) Prezentacja wyników badań - Zespoły badawcze prezentują raport z badań w wersji power point i oddają wersję word. |
Literatura: |
• P. Bunio-Mroczek, Badania biograficzne z udziałem klientów instytucji pomocowych. Doświadczenia z badań terenowych z nastoletnimi rodzicami z łódzkich „enklaw biedy”, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom X nr 1, artykuł dostępny w Internecie • M. Trojanowska, Komu wolno pójść na randkę? O seksualności osób z niepełnosprawnościami, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom XVI nr 3, artykuł dostępny w Internecie • R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN 1985, ss. 42-55. Teoretyczne i praktyczne problemy konceptualizacji i operacjonalizacji w badaniach ilościowych. Techniki zbierania danych ilościowych. • E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, rozdz. 5 "Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar" • J. H. Frey, Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania. W: Metody badań jakościowych, K. Denzin, Y. Lincoln, Wyd PWN 2009, tom 2 ,tylko podrozdziały: „Empatyczne prowadzenie wywiadu” oraz „Wywiad nieustrukturyzowany” • D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, PWN 2009, Rozdział 4 (wraz z ćwiczeniami). • D. Jemielniak, Badania jakościowe, rozdz 5 "Wywiad w badaniach jakościowych", rozdz 6 "Badania fokusowe" • D. Nachmias, Ch. Frankfort-Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, rozdz 9 "Metody obserwacyjne" • G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, rozdz 3 "Pisanie", rozdz 4 "Kodowanie tematyczne i kategoryzacja", rozdz 10 "Łączenie w całość elementów analizy" • E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, Dodatek B "Zasady pisania raportu z badań" |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu studenci: - znają etapy procesu badawczego, metody i techniki badań ilościowych i jakościowych, zasady przetwarzania i analizy wywołanych danych - prawidłowo planują badanie społeczne na wybrany przez siebie temat - umiejętnie dobierają metody i techniki badawcze - potrafią przygotować narzędzie badawcze - mają doświadczenie w prowadzeniu badania metodami ilościowymi i jakościowymi - potrafią opracować raport z badań Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów: student zna i rozumie: - w praktyce narzędzia pozyskiwania danych na temat wytwarzanych w kontekście pracy więzi społecznych, norm i reguł oraz tworzonych przez nie instytucji, struktur i organizacji. student potrafi: - wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i rynku pracy; - tworzyć pisemne opracowania prowadzonych przez siebie badań, analiz i prognoz odnoszących się do wiedzy związanej z naukami o pracy. kompetencje społeczne - student jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z egzaminu składają się 2 elementy: 1) punkty zdobywane za realizację poszczególnych zadań badawczych, 2) ocena raportu z badań realizowanych w zespołach badawczych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest: - obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (znajomość literatury do danych zajęć, przygotowanie pracy domowej, jeżeli została zadana). Ponad 2 nieobecności wymagają zaliczenia na dyżurze prowadzącej w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. Nieprzygotowanie do zajęć stwierdzone przez prowadzącą jest równoznaczne z nieobecnością. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na ponad 4 zajęciach student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. Brak zaliczenia w terminie nieobecności trzeciej lub czwartej również skutkuje nieklasyfikowaniem. - terminowe oddanie i prezentacja prac badawczych (szczególnie raportu z badań, ale też wszystkich wcześniejszych zadań). Ocenie podlega praca zespołowa w ramach grup badawczych oraz jej wyniki. Oceniana będzie zgodność opracowania raportu i prezentacji z zasadami metodologii badań. Niesklasyfikowanie skutkuje powtarzaniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Bożewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Bożewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci będą prowadzili badanie jakościowe na wybrany przez siebie temat, w kilkuosobowych grupach. Warunki zaliczenia zajęć: • Obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (realizacja zadania z poprzedniego tygodnia). Ponad 2 nieobecności wymagają zaliczenia na dyżurze prowadzącej w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. Nieprzygotowanie do zajęć stwierdzone przez prowadzącą jest równoznaczne z nieobecnością. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na ponad 4 zajęciach student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. Brak zaliczenia w terminie nieobecności trzeciej lub czwartej również skutkuje nieklasyfikowaniem. • Terminowe oddanie i prezentacja prac badawczych (szczególnie raportu z badań, ale też wszystkich wcześniejszych zadań). Ocenie podlega praca zespołowa w ramach grup badawczych oraz jej wyniki. Oceniana będzie zgodność opracowania raportu i prezentacji z zasadami metodologii badań. Niesklasyfikowanie skutkuje powtarzaniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie przebiegu zajęć 2. Pomysł, zainteresowanie, teoria [2 pkt] 3. Cel badań, pytania badawcze [3 pkt] 4. Konceptualizacja, wybór metody badawczej, zamysł nad próbą [5 pkt] 5. Operacjonalizacja, np. teoretyczne i praktyczne problemy tworzenia scenariusza wywiadu [5 pkt] 6. Tworzenie scenariuszy, wytycznych do badań cd. Dobór próby [5 pkt] Zespoły badawcze pracują nad scenariuszem wywiadu grupowego, indywidualnego lub wytycznych do obserwacji 7. Realizacja badania jakościowego [10 pkt] W ramach zajęć studenci prowadzą badanie w terenie 8. Przetwarzanie danych [5 pkt] Zaprezentowanie bezpłatnego programu do kodowania danych jakościowych 9. Analiza wyników badania [5 pkt] 10. Analiza c.d. [5 pkt] 11. Zasady pisania raportu z badań jakościowych 12. Wnioski [5 pkt] 13. Prezentacja wyników badań [20 pkt raport word + 10 pkt raport ppt] Zespoły badawcze prezentują raport z badań w wersji powerpoint pozostałym zespołom i oddają raport w word. |
|
Literatura: |
• P. Bunio-Mroczek, Badania biograficzne z udziałem klientów instytucji pomocowych. Doświadczenia z badań terenowych z nastoletnimi rodzicami z łódzkich „enklaw biedy”, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom X nr 1, artykuł dostępny w Internecie • M. Trojanowska, Komu wolno pójść na randkę? O seksualności osób z niepełnosprawnościami, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom XVI nr 3, artykuł dostępny w Internecie • R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN 1985, ss. 42-55. Teoretyczne i praktyczne problemy konceptualizacji i operacjonalizacji w badaniach ilościowych. Techniki zbierania danych ilościowych. • E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, rozdz. 5 "Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar" • J. H. Frey, Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania. W: Metody badań jakościowych, K. Denzin, Y. Lincoln, Wyd PWN 2009, tom 2 ,tylko podrozdziały: „Empatyczne prowadzenie wywiadu” oraz „Wywiad nieustrukturyzowany” • D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, PWN 2009, Rozdział 4 (wraz z ćwiczeniami). • D. Jemielniak, Badania jakościowe, rozdz 5 "Wywiad w badaniach jakościowych", rozdz 6 "Badania fokusowe" • D. Nachmias, Ch. Frankfort-Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, rozdz 9 "Metody obserwacyjne" • G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, rozdz 3 "Pisanie", rozdz 4 "Kodowanie tematyczne i kategoryzacja", rozdz 10 "Łączenie w całość elementów analizy" • E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, Dodatek B "Zasady pisania raportu z badań" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.