Technologie informacyjne i komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-M-D3TINK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne i komunikacyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Nauki Polityczne - DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr 2 rok -przedmioty wszystkie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest podniesienie kompetencji cyfrowych studentów z zakresu technologii IT. Zakres przedmiotu obejmuje współczesne narzędzia wykorzystywane w codziennej pracy w tym pracy badawczej i analitycznej. W trakcie zajęć omawiane są takie narzędzia jak: edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, aplikacje do tworzenia prezentacji, systemy do zarządzania treścią, zarządzanie bazą wiedzy itp. Zajęcia przygotowują studentów do właściwego użycia aplikacji w pracy zawodowej. Przedmiot otwiera drogę do zrozumienia zasad działania bardziej złożonych systemów teleinformatycznych. |
Pełny opis: |
Edytor tekstu 1. Zarządzanie treścią – układ dokumentu, style, formatowanie treści, tabele, wykresy, rysunki itp. 2. Automatyzacja – sekcje, nagłówki, przypisy, spisy treści/ilustracji/tabel etc., korespondencja seryjna, odsyłacze, obiekty, makra, etc. 3. Recenzja – tryb śledzenia zmian, komentarze, porównywanie dwóch dokumentów, scalanie itp. 4. Menadżer literatury – zarządzanie bibliografią i przypisami w dokumencie. 5. Praca grupowa. 6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc. Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Word (on-premise/on-line), Open/Libre Office Writer, Google Docs, etc. Arkusz kalkulacyjny 1. Zarządzanie danymi – wprowadzanie i edycja danych, adresowanie względne i bezwzględne, sortowanie, wyszukiwanie, deduplikacja, formatowanie, wykresy itp. 2. Obliczenia - wykonywanie obliczeń, formuły i funkcje, tabela przestawna, operacje na wielu arkuszach itp. 3. Funkcjonalność zaawansowana –podstawy makr, Solver (tylko Excel). 4. Przetwarzanie dużych zbiorów danych (tylko Excel). 5. Praca grupowa. 6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc. Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Excel (on-premise/on-line), Open/Libre Office Calc, Google Sheets etc. CMS i nawigacja stron 1. Wprowadzenie do budowy systemu CMS (Content Management System). 2. Konfiguracja systemu CMS – projekt graficzny, nawigacja – (menu, strony, podstrony itp.), użytkownicy, wtyczki i rozszerzenia CMS. 3. Zarządzanie artykułami/informacją w CMS. 4. Wstawianie elementów multimedialnych: zdjęć, dźwięków, video, obiektów z mediów społecznościowych (sharing). 5. Elementy konstrukcji strony WWW w CMS. 6. Bezpieczeństwo CMS, import/eksport danych, kopia bezpieczeństwa itp. Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. CMS Wordpress, Google Sites, WIX etc. Menadżer literatury 1. Wprowadzenie w funkcjonalność menadżera literatury. 2. Źródła informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej. 3. Identyfikatory publikacji: DOI, PubMed ID, ISBN, ISSN, arXiv, itp. 4. Style cytowania np. Chicago, Harvard, APA, etc. 5. Problematyka praw autorskich/licencji. 6. Zarządzanie literaturą w menadżerze. 7. Integracja menadżera z edytorem tekstu. 8. Funkcje zaawansowane – omówienie. Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. Zotero - open-source research tool, Mendeley - Reference Management Software albo równoważne. Temat dodatkowy do wyboru Temat z zakresu technologii informacyjnych zaproponowany przez prowadzącego i wybrany przez studentów (maksymalnie 2h). Przykładowe tematy do wyboru: 1. menadżery haseł; 2. sieć tor; 3. zaawansowana przeglądarka internetowa; 4. narzędzia do streamingu on-line; 5. API w mediach społecznościowych; 6. inny zaproponowany przez studentów i zaakceptowany przez prowadzącego zajęcia temat; Uwaga W przypadku zastosowania oprogramowania innego niż MS Office i usługi CMS Wordpress nie wszystkie wymienione tematy mogą być możliwe do realizacji. Wówczas prowadzący dokonuje odpowiedniej modyfikacji zakresu zajęć adekwatnej do użytych narzędzi. |
Literatura: |
1. Baker D.C., The zotero solution: knowledge management for the scholarly researcher, Tuscaloosa 2021. 2. Blikle A., Deminet J. (red.), Komputerowa edycja dokumentów dla średnio zaawansowanych, Gliwice 2021. 3. Centrum edukacji Google Workspace [na:] https://support.google.com/a/users?sjid=3967908176137607780-EU&hl=pl#topic=9247638, dostęp 29 lipca 2023 r. 4. English documentation | LibreOffice Documentation - LibreOffice User Guides [na:] https://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r. 5. Learn WordPress - There’s always more to learn [na:] „Learn WordPress”, https://learn.wordpress.org/, dostęp 29 lipca 2023 r. 6. McFedries P., Kapustka K., Włodarz M., Microsoft Excel 2021 i Microsoft 365: formuły i funkcje, Warszawa 2022. 7. Szkolenia wideo dotyczące programu Excel - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenia-wideo-dotycz%C4%85ce-programu-excel-9bc05390-e94c-46af-a5b3-d7c22f6990bb, dostęp 29 lipca 2023 r. 8. Szkolenie dotyczące programu Word dla systemu Windows - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenie-dotycz%C4%85ce-programu-word-dla-systemu-windows-7bcd85e6-2c3d-4c3c-a2a5-5ed8847eae73, dostęp 29 lipca 2023 r. 9. WordPress.org Documentation [na:] „WordPress.org Documentation”, https://wordpress.org/documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r. 10. Wrotek W., Office 2021 PL: poznaj superbohaterów z uniwersum Microsoftu!, Gliwice 2022. 11. Zieliński A., Edytor tekstów Word: od podstaw, Piekary Śląskie 2022. 12. Zotero Documentation [na:] https://www.zotero.org/support/, dostęp 29 lipca 2023 r. 13. Literatura uzupełniająca wskazana przez prowadzącego zajęcia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna funkcjonalności dostępne w edytorze tekstu, arkuszu kalkulacyjnym, programie do tworzenia prezentacji, systemie CMS itp. 2. Zna możliwości i ograniczenia przedmiotowych aplikacji. 3. Posiada wiedzę w zakresie źródeł informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej. 4. Posiada podstawową wiedzę w zakresie praw autorskich i licencji. 5. Zna podstawy bezpiecznej pracy w ww. narzędziach. Umiejętności 1. Potrafi tworzyć rozbudowane: dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje multimedialne. 2. Potrafi wykonywać obliczenia i analizy danych w arkuszach kalkulacyjnych. 3. Potrafi obsługiwać w podstawowym zakresie systemy klasy CMS. 4. Potrafi utworzyć i zarządzać własną bazą publikacji naukowych, popularno-naukowych i nienaukowych. 5. Posiada umiejętność pracy grupowej w zakresie ww. aplikacji. Inne kompetencje 1. Student posiada kompetencje w zakresie merytorycznego przetwarzania informacji cyfrowej w popularnych aplikacjach. 2. Student posiada kompetencje przekazania zdobytej wiedzy innym osobom. 3. Student posiada kompetencje w zakresie opracowywania różnego rodzaju dokumentów cyfrowych jak: raporty, opracowania, analizy, prace dyplomowe, publikacje, dokumenty projektowe, instrukcje, prezentacje itp. 4. Student posiada kompetencje w zakresie prowadzenia prostej strony internetowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Sposób zaliczenia: realizacja zadań zleconych przez prowadzącego, prace domowe, aktywność na zajęciach Zaliczenie na podstawie: - obecności i aktywności na zajęciach (wymagane) - waga 30%, - realizacja zadań zleconych przez prowadzącego, prace domowe - waga 70% |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Jaruga | |
Prowadzący grup: | Dariusz Jaruga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.