Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne i komunikacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-M-D3TINK
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne i komunikacyjne
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Nauki Polityczne - DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr 2 rok -przedmioty wszystkie
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest podniesienie kompetencji cyfrowych studentów

z zakresu technologii IT. Zakres przedmiotu obejmuje współczesne narzędzia wykorzystywane w codziennej pracy w tym pracy badawczej i analitycznej. W trakcie zajęć omawiane są takie narzędzia jak: edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, aplikacje do tworzenia prezentacji, systemy do zarządzania treścią, zarządzanie bazą wiedzy itp.

Zajęcia przygotowują studentów do właściwego użycia aplikacji w pracy zawodowej. Przedmiot otwiera drogę do zrozumienia zasad działania bardziej złożonych systemów teleinformatycznych.

Pełny opis:

Edytor tekstu

1. Zarządzanie treścią – układ dokumentu, style, formatowanie treści, tabele, wykresy, rysunki itp.

2. Automatyzacja – sekcje, nagłówki, przypisy, spisy treści/ilustracji/tabel etc., korespondencja seryjna, odsyłacze, obiekty, makra, etc.

3. Recenzja – tryb śledzenia zmian, komentarze, porównywanie dwóch dokumentów, scalanie itp.

4. Menadżer literatury – zarządzanie bibliografią i przypisami

w dokumencie.

5. Praca grupowa.

6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Word (on-premise/on-line), Open/Libre Office Writer, Google Docs, etc.

Arkusz kalkulacyjny

1. Zarządzanie danymi – wprowadzanie i edycja danych, adresowanie względne i bezwzględne, sortowanie, wyszukiwanie, deduplikacja, formatowanie, wykresy itp.

2. Obliczenia - wykonywanie obliczeń, formuły i funkcje, tabela przestawna, operacje na wielu arkuszach itp.

3. Funkcjonalność zaawansowana –podstawy makr, Solver (tylko Excel).

4. Przetwarzanie dużych zbiorów danych (tylko Excel).

5. Praca grupowa.

6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Excel (on-premise/on-line), Open/Libre Office Calc, Google Sheets etc.

CMS i nawigacja stron

1. Wprowadzenie do budowy systemu CMS (Content Management System).

2. Konfiguracja systemu CMS – projekt graficzny, nawigacja – (menu, strony, podstrony itp.), użytkownicy, wtyczki i rozszerzenia CMS.

3. Zarządzanie artykułami/informacją w CMS.

4. Wstawianie elementów multimedialnych: zdjęć, dźwięków, video, obiektów z mediów społecznościowych (sharing).

5. Elementy konstrukcji strony WWW w CMS.

6. Bezpieczeństwo CMS, import/eksport danych, kopia bezpieczeństwa itp.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. CMS Wordpress, Google Sites, WIX etc.

Menadżer literatury

1. Wprowadzenie w funkcjonalność menadżera literatury.

2. Źródła informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej.

3. Identyfikatory publikacji: DOI, PubMed ID, ISBN, ISSN, arXiv, itp.

4. Style cytowania np. Chicago, Harvard, APA, etc.

5. Problematyka praw autorskich/licencji.

6. Zarządzanie literaturą w menadżerze.

7. Integracja menadżera z edytorem tekstu.

8. Funkcje zaawansowane – omówienie.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. Zotero - open-source research tool, Mendeley - Reference Management Software albo równoważne.

Temat dodatkowy do wyboru

Temat z zakresu technologii informacyjnych zaproponowany przez prowadzącego i wybrany przez studentów (maksymalnie 2h).

Przykładowe tematy do wyboru:

1. menadżery haseł;

2. sieć tor;

3. zaawansowana przeglądarka internetowa;

4. narzędzia do streamingu on-line;

5. API w mediach społecznościowych;

6. inny zaproponowany przez studentów i zaakceptowany przez prowadzącego zajęcia temat;

Uwaga

W przypadku zastosowania oprogramowania innego niż MS Office i usługi CMS Wordpress nie wszystkie wymienione tematy mogą być możliwe do realizacji. Wówczas prowadzący dokonuje odpowiedniej modyfikacji zakresu zajęć adekwatnej do użytych narzędzi.

Literatura:

1. Baker D.C., The zotero solution: knowledge management for the scholarly researcher, Tuscaloosa 2021.

2. Blikle A., Deminet J. (red.), Komputerowa edycja dokumentów dla średnio zaawansowanych, Gliwice 2021.

3. Centrum edukacji Google Workspace [na:] https://support.google.com/a/users?sjid=3967908176137607780-EU&hl=pl#topic=9247638, dostęp 29 lipca 2023 r.

4. English documentation | LibreOffice Documentation - LibreOffice User Guides [na:] https://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r.

5. Learn WordPress - There’s always more to learn [na:] „Learn WordPress”, https://learn.wordpress.org/, dostęp 29 lipca 2023 r.

6. McFedries P., Kapustka K., Włodarz M., Microsoft Excel 2021 i Microsoft 365: formuły i funkcje, Warszawa 2022.

7. Szkolenia wideo dotyczące programu Excel - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenia-wideo-dotycz%C4%85ce-programu-excel-9bc05390-e94c-46af-a5b3-d7c22f6990bb, dostęp 29 lipca 2023 r.

8. Szkolenie dotyczące programu Word dla systemu Windows - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenie-dotycz%C4%85ce-programu-word-dla-systemu-windows-7bcd85e6-2c3d-4c3c-a2a5-5ed8847eae73, dostęp 29 lipca 2023 r.

9. WordPress.org Documentation [na:] „WordPress.org Documentation”, https://wordpress.org/documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r.

10. Wrotek W., Office 2021 PL: poznaj superbohaterów z uniwersum Microsoftu!, Gliwice 2022.

11. Zieliński A., Edytor tekstów Word: od podstaw, Piekary Śląskie 2022.

12. Zotero Documentation [na:] https://www.zotero.org/support/, dostęp 29 lipca 2023 r.

13. Literatura uzupełniająca wskazana przez prowadzącego zajęcia

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Zna funkcjonalności dostępne w edytorze tekstu, arkuszu kalkulacyjnym, programie do tworzenia prezentacji, systemie CMS itp.

2. Zna możliwości i ograniczenia przedmiotowych aplikacji.

3. Posiada wiedzę w zakresie źródeł informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej.

4. Posiada podstawową wiedzę w zakresie praw autorskich i licencji.

5. Zna podstawy bezpiecznej pracy w ww. narzędziach.

Umiejętności

1. Potrafi tworzyć rozbudowane: dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje multimedialne.

2. Potrafi wykonywać obliczenia i analizy danych w arkuszach kalkulacyjnych.

3. Potrafi obsługiwać w podstawowym zakresie systemy klasy CMS.

4. Potrafi utworzyć i zarządzać własną bazą publikacji naukowych, popularno-naukowych i nienaukowych.

5. Posiada umiejętność pracy grupowej w zakresie ww. aplikacji.

Inne kompetencje

1. Student posiada kompetencje w zakresie merytorycznego przetwarzania informacji cyfrowej w popularnych aplikacjach.

2. Student posiada kompetencje przekazania zdobytej wiedzy innym osobom.

3. Student posiada kompetencje w zakresie opracowywania różnego rodzaju dokumentów cyfrowych jak: raporty, opracowania, analizy, prace dyplomowe, publikacje, dokumenty projektowe, instrukcje, prezentacje itp.

4. Student posiada kompetencje w zakresie prowadzenia prostej strony internetowej.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania

Sposób zaliczenia: realizacja zadań zleconych przez prowadzącego, prace domowe, aktywność na zajęciach

Zaliczenie na podstawie:

- obecności i aktywności na zajęciach (wymagane) - waga 30%,

- realizacja zadań zleconych przez prowadzącego, prace domowe - waga 70%

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Jaruga
Prowadzący grup: Dariusz Jaruga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)