Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka a popkultura

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-MON-POPO
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polityka a popkultura
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dyskusja na temat wielowymiarowych relacji pomiędzy polityką a kulturą popularną. Podczas zajęć zostaną omówione wybrane aspekty politycznego uwikłania popkultury. Analizowane będą także problemy społeczne i polityczne obecne w wybranych tekstach europejskiej i amerykańskiej kultury popularnej.

Pełny opis:

Współcześnie kultura popularna jest niezwykle istotnym elementem wspólnot społecznych i politycznych. Kształtuje ona konteksty, w których poruszają się jednostki, także te bezpośrednio uwikłane w działania polityczne. Relacje świata polityki i świata kultury popularnej oraz systemu społeczno-gospodarczego określają ramy funkcjonowania człowieka w przestrzeni społeczno-politycznej. Popkulturowe teksty oraz symbole stanowią język, poprzez który możliwe staje opisanie świata oraz ekspresja systemów ideologicznych. Z drugiej strony twórcy kultury popularnej komentują bieżące wydarzenia polityczne, a ich teksty mogą stanowić czynnik inicjujący debaty na temat istotnych kwestii społecznych. Podczas zajęć analizie poddane zostaną wybrane dwudziestowieczne i współczesne teksty kultury popularnej w kontekście dyskutowanych w nich problemów społeczno-politycznych. Ponadto przyjrzymy się znaczeniu popkultury dla szeroko rozumianych procesów politycznych.

Tematyka zajęć

1. Polityka, polityczność, upolitycznienie.

2. Kultura popularna.

3. Political fiction.

4. Politycy w blasku popkultury. Polityczny celebrytyzm

5. Polityczność symbolicznych przestrzeni kultury popularnej.

6. Kultura popularna i cenzura w społeczeństwach demokratycznych.

7. Wielokulturowość a popkultura.

8. Technologiczne lęki współczesnego świata.

9. Alienacja

10. Wojna w popkulturze.

11. Ideologie a popkultura. Casus ‘V Jak Vendetta’.

12. Machiavelli u Bram. Popkulturowe obrazy walki o władzę.

13. Ukryta rzeczywistość. O potrzebie myślenia spiskowego.

14. Popkulturowe wizje ekologicznej apokalipsy.

15. Opowieść o wyjściu. Brexit a popkultura.

16. Popkomunizm. O popularności PRL we współczesnej kulturze popularnej.

Literatura:

Teksty kultury popularnej

24 godziny (24), sezony, Imagine Television, 20th Century Fox Television, 2001-2010.

24 godziny. Jeszcze jeden dzień (24: Live Another Day), sezon 1, ,Fox Television, 2014.

Atwood Margaret, MaddAddam, tłum. Tomasz Wilusz, Prószyński i S-ka, Warszawa 2017.

Atwood Margaret, Oryks i Derkacz, tłum. Małgorzata Hesko-Kołodzińska, Prószyński i S-ka, Warszawa 2017.

Atwood Margaret, Rok potopu, tłum. Marcin Michalski, Prószyński i S-ka, Warszawa 2017.

Azzarello Brian (scen.), J.G. Jones (rys.), Komediant, w: Brian Azzarello (scen.), J.G. Jones, Lee Bermejo (rys.), Strażnicy: Początek. Komediant, Rorschach, tłum. Jacek Drewnowski, Egmont Polska, Warszawa 2013.

Brown Dan, Kod Leonarda Da Vinci, przeł. Krzysztof Mazurek, Świat Książki, Warszawa 2004.

rubaker Ed (scen.), Steve Epting, Stefano Gaudiano, Mike Perkins, Lee Weeks (rys.), Kapitan Ameryka, t. 3: Śmierć Kapitana Ameryki, tłum. Bartosz Czartoryski, Egmont Polska, Warszawa 2020.

Czarne lustro (Black Mirror), sezony 1-5, Channel 4, Netflix, 2011-2019.

Ennis Garth (scen.), Snejberg Peter (rys.), Drogi Billy, tłum. Grzegorz Ciecieląg, Mucha Comics, Warszawa 2010.

Gra o tron (Game of Thrones), sezony 1-8, HBO, 2011-2019.

Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć, reż. Patryk Vega, Amercom, Kino Świat, 2012.

Harris Robert, Ghostwriter, przeł. Piotr Amsterdamski, Wydawnictwo Albatros, Warszawa 2009.

House of Cards (House of Cards), sezon 1, BBC, 1990.

House of Cards (House of Cards), sezony 1-6, Netflix, Sony Pictures Television, 2013-2018.

Moore Alan (scen.), Eddie Campbell (rys.), Prosto z piekła. Melodramat w szesnastu częściach, tłum. Michał Chaciński, Marek Cieślik, Timof i cisi wspólnicy, Warszawa 2008.

Moore Alan (scen.), David Lloyd (rys.), V jak Vendetta, tłum. Jacek Drewnowski, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2014.

Newman Paul (scen.), John Tartaglione (rys.), John F. Kennedy: 1917-1963, Dell Publishing, New York, August-October 1964.

O jeden most za daleko (A Bridge Too Far), reż. Richard Attenborough, United Artists and Joseph E. Levine Productions, 1977.

Ostatnie rozdanie (The Final Cut), sezon 1, BBC, 1995.

Rejs, reż. Marek Piwowski, Zespół Filmowy „Tor”, 1970.

Rozgrywając królem (To Play the King), sezon 1, BBC, 1993.

Spiegelman Art (scen. i rys.). Maus. Opowieść ocalałego, Wydanie zbiorcze, tłum. Piotr Bikont, Prószyński i S-ka, Warszawa 2016.

Stawka większa niż życie, odcinki 1-18, Zespół Filmowy „Syrena”, 1967-1968.

Straczynski J. Michael (scen.), Adam Hughes (rys.), Dr Manhattan, w: J. Michael Straczynski (scen.), Andy Kubert, Joe Kubert, Bill Sienkiewicz, Adam Hughes, Eduardo Risso (rys.), Strażnicy: Początek. Nocny Puchacz, Dr Manhattan, tłum. Jacek Drewnowski, Egmont Polska, Warszawa 2014.

Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan), reż. Steven Spielberg, DreamWorks Pictures, Paramount Pictures, 1998.

To właśnie miłość (Love Actually), reż. Richard Curtis, Universal Pictures, 2003.

V for Vendetta, reż James McTeigue, Warner Bros. Pictures, 2006.

Vaughan Brian K. (scen.), Henrichon Niko (rys.), Lwy z Bagdadu, tłum. Tomasz Sidorkiewicz, Mucha Comics, Warszawa 2008.

Waters Roger [Pink Floyd], Antologia tekstów i przekładów 1968-2002, przeł. Lesław Haliński, Tomasz Szmajter, In Rock, Poznań 2002.

Wein Len (scen.), Jae Lee (rys.), Ozymandiasz, w: Len Wein, John Higgins (scen.), Jak Lee, John Higgins, Steve Rude (rys.), Strażnicy: Początek. Ozymandiasz, Karmazynowy Korsarz, tłum. Jacek Drewnowski, Egmont Polska, Warszawa 2014.

Yslaire Bernard (scen. i rys.), Niebo nad Brukselą, przeł. Maria Mosiewicz, Egmont Polska, Warszawa 2009.

Z Archiwum X (The X-Files), sezony 1-11, Ten Thirteen Productions, 20th Century Fox Television, 1993-2002, 2016-2018.

Zbych Andrzej (scen.), Wiśniewski Mieczysław (rys.), Kapitan Kloss, z. 1-20, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2002.

Literatura podstawowa:

Annusewicz Olgierd, Celebrytyzacja polityczna, „Studia politologiczne” 2011, Vol. 20, s. 268-278.

Biskup Przemysław, Brexit jako rewolucja?, „Polski Przegląd Dyplomatyczny” 2019, nr 4, s. 94-112.

Biskup Przemysław, Relacje unijno-brytyjskie w czasach zarazy, „Polski Przegląd Dyplomatyczny” 2020, nr 2, s. 56-72.

Jarecka Urszula, Nikczemny wojownik na słusznej wojnie. Wybrane aspekty obrazu wojny w mediach wizualnych, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2009.

Jezierski Piotr, Siła strachu. Wpływ Apokalipsy i leków zimnowojennych na wybrane nurty kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2012.

Karwat Mirosław, O upolitycznieniu twórczości i dzieł twórczych. Modelowa analiza mechanizmu, „Studia politologiczne” 2018, Vol. 50, s. 15-41.

Korzeniowski Krzysztof, Alienacja polityczna. Pojęcie i metoda pomiaru, „Studia Psychologiczne” 2009, t. 47, nr 1-2, s. 33-44.

Korzeniowski Krzysztof, O dwóch psychologicznych przesłankach myślenia spiskowego. Alienacja czy autorytaryzm, „Psychologia społeczna” 2009, t. 4, nr 3 (11), s. 144-154.

Krajewski Marek, Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2003, s. 15-102.

Lewandowski Wojciech, Kto ma się bać? Władza polityczna i sprzeciw wobec niej w filmie «V jak Vendetta», Wydawnictwo Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Warszawa 2013, s. 110-115.

Lewandowski Wojciech, Od totalitarnej dystopii do anarchistycznej utopii. Idee polityczne w powieści graficznej «V jak Vendetta», Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2019.

Lewandowski Wojciech, Opowieści z cenzorskiej krypty. Komiksowa panika lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku na przykładzie «Tales from the Crypt», w: Groza i postgroza, red. Ksenia Olkusz, Barbara Szymczak-Maciejczyk, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków 2018, s. 237-252.

Lewandowski Wojciech, Pudel, mąż agentki i niedoszły zbawca Brytanii. Obraz Tony’ego Blaira w wybranych tekstach kultury popularnej, w: Era Blaira i Browna. Wybrane problemy polityczne rządów Partii Pracy w Zjednoczonym Królestwie 1997-2010, red. Franciszek Gołembski, Przemysław Biskup, Małgorzata Kaczorowska, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2010, s. 67-79.

Marzano Michela, Oblicza lęku, tłum. Zofia Chojnacka, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.

Nijakowski Lech M., Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.

Olkusz Ksenia, Wszechkultura jako dziedzina badawczej stygmatyzacji, w: 50 twarzy popkultury, red. Ksenia Olkusz, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków 2017, s. 15-51, https://factaficta.files.wordpress.com/2017/07/50-twarzy-popkultury-red-ksenia-olkusz1.pdf.

opkomunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna, red. Magdalena Bogusławska, Zuzanna Grębecka, Wydawnictwo Libron, Kraków 2010.

Weiss Wiesław, O krowach, świniach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd, In Rock, Poznań 2006, s. 100-113, 124-161.

Weiss Wiesław, Gry wojenne. O wszystkich solowych utworach Rogera Watersa, In Rock, Poznań 2002, s. 82-99.

Literatura uzupełniająca:

Baker Bill, Alan Moore. Wywiady, Milgram & Viral, Wrocław 2011.

Barber Benjamin R., Imperium strachu. Wojna, terroryzm i demokracja, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2005.

Barker Charles, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.

Bauman Zygmunt, David Lyon, Płynna inwigilacja. Rozmowy, tłum. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2013.

Begg Paul, Kuba Rozpruwacz. Historia kompletna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010.

Berezowski Łukasz Jan, Władza i polityka w literaturze political fiction: prawda czy fikcja?, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.

Biskup Przemysław, Zjednoczone Królestwo a integracja europejska, w: System polityczny Zjednoczonego Królestwa, red. Przemysław Biskup, Małgorzata Kaczorowska, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012, s. 313-324.

Black Comics: Politics of Race and Representation, eds. Sheena C. Howard, Ronald L. Jackson II, Bloomsbury Academic, London–New York 2013.

Bogdanor Vernon, Brexit i jego konsekwencje, przeł. Filip Biały, „Przegląd polityczny” 2019, nr 155, s. 136-141.

Borejza Tomasz, Politologia klimatyczna. Co stanie się, kiedy okaże się, że planeta nie może utrzymać ośmiu miliardów ludzi, a tyle ich będzie?, SmogLab, 9.05.2019, https://smoglab.pl/politologia-klimatyczna-co-stanie-sie-kiedy-okaze-sie-ze-planeta-nie-moze-utrzymac-osmiu-miliardow-ludzi-a-tyle-ich-bedzie/.

Brooker Charlie, Annabel Jones, Jason Arnopp, Czarne lustro. Po drugiej stronie, przeł. Michał Jóźwiak, Insignis Media, Kraków 2019.

Castillón Juan Carlos, Panowie świata. Dzieje teorii spiskowych, przeł. Joanna Partyka, Prószyński i S-ka Warszawa 2007.

Conroy Mike, War Comics: A Graphic History, ILEX, Lewes 2009.

Cottret Monique, Zabić tyrana? Tyranobójstwo w nowożytnej Europie, tłum. Anna Gabryś, Wojciech Prażuch, Czytelnik, Warszawa 2012.

Davidson James F., Political Science and Political Fiction, „American Political Science Review” 1961, Vol. 55, No. 4, s. 851-860.

Fiske John, Zrozumieć kulturę popularną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

Foucault Michel, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. Tadeusz Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998.

Gąska Paweł, Historia rozwoju konwencji postapokaliptycznej jako odbicie lęków kultury zachodniej, „Annales Univesitatis Mariae Curie-Skłodowsla. Sectio FF – Philologiae” 2016, vol. XXXIV, nr 2, s. 13–32.

Goren Lilly J., Politics and Popular Culture, „Society” 2016, Vol. 53, No. 5, s. 482-486.

Henderson Ailsa, Jeffery Charlie, Liñeira Robert, Scully Roger, Wincott Daniel, Wyn Jones Richard, England, Englishness and Brexit, „The Political Quarterly” 2016, Vol. 97, No. 2, April-June, s. 187-199.

Karg-Musiał Magdalena, Brytyjskie i węgierskie referenda z 2016 r. Uwagi o roli instytucji demokracji bezpośredniej w procesie integracji europejskiej, „Przegląd Europejski” 2016, 3 (41), s. 78-97.

Korzeniowski Krzysztof, Demokracja a myślenie spiskowe. O zmienności paranoi politycznej w Polsce, w: Między przeszłością a przyszłością. Szkice z psychologii politycznej, red. Urszula Jakubowska, Krystyna Skarżyńska, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 2009, s. 95-116.

Koziczyński B., 333 popkulturowe rzeczy… PRL. Jakość pierwsza, Wydawnictwo Vesper, Czerwonak 2009.

Krauz-Mozer Barbara, Teorie polityki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Laqueur Walter, Faszyzm. Wczoraj, dziś, jutro, tłum. Bożena Stokłosa, Wydawnictwo Da Capo, Warszawa 1998.

Laskowski Piotr, Szkice z dziejów anarchizmu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2007.

Levine Caroline, Od prowokacji do demokracji. Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2013.

Lewandowski Wojciech, The Dark Side of Walden, „The Americanist. Warsaw Journal for the Study of United States” 2007/2008, Vol. XXIV, s. 117-132.

Olczyk Tomasz, Teoria i praktyka celebrytyzacji politycznej. Celebryci polityczni w internetowych serwisach plotkarskich, „Środkowoeuropejskie studia polityczne” 2013, nr 1, s. 71-90.

Piontek Dorota, Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2011.

Postman Neil, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. Lech Niedzielski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2002.

Rogers Ivan, Dziewięć lekcji brexitu, przeł. Filip Godyń, „Przegląd polityczny” 2019, nr 155, s. 96-113.

Rosiak Dariusz, Oblicza Wielkiej Brytanii. Skąd wziął się brexit i inne historie o wyspiarzach, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2018.

Spalińska Aleksandra, Idea Nowego Średniowiecza w procesach (dez)integracji europejskiej, Rambler Press, Warszawa 2017.

Sztuka i polityka. Muzyka popularna, red. Marek Jeziński, Łukasz Wojtkowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.

Szyngiera Katarzyna, Marcin Napiórkowski, Mirosław Wlekły, Mniej żreć!, „Pismo. Magazyn opinii” 2020, nr 2 (26), luty, s. 10-17.

Toeplitz Krzysztof Teodor, Mieszkańcy masowej wyobraźni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970, s. 158-172.

van Zoonen Liesbet, A Day at the Zoo: Political Communication, Pigs and Popular Culture, „Media, Culture & Society" 1998, Vol. 20, No. 2, s. 183-200.

van Zoonen Liesbet, Imagining the Fan Democracy, „European Journal of Communication” 2004, Vol. 19, No. 1, s. 39-52.

Walzer Michael, Spór o wojnę, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006.

Wiśniewski Mateusz, Ultra-przemoc w rytmie Gospel, „Ziniol. Kwartalnik kultury komiksowej” 2008, nr 6, wrzesień, s.102-108.

Witek Piotr, Spiskowa interpretacja dziejów jako narracyjna gra kulturowa, „Kultura i Historia” 2002, nr 2, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/95.

Materiały dodatkowe będą dystrybuowane przy pomocy platformy Google Classroom.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

• potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny nauki o kulturze;

• potrafi wskazać i analizować polityczność i upolitycznienie popkultury oraz konsekwencje tych zjawisk dla życia społecznego i politycznego;

• potrafi wskazać i omówić problemy społeczne i polityczne pojawiające się tekstach kultury popularnej;

• analizuje teksty kultury popularnej w kontekście procesów społeczno-politycznych;

• ma wiedzę o współczesnej kulturze popularnej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę: trzy zadania/mini-projekty na platformie Google Classroom.

Egzamin: trzy zadania/mini-projekty na platformie Google Classroom oraz Take Home-Quiz.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)