Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-L-D1SOCJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Polityka Społeczna - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Wstępne wymagania i założenia: posiadanie wiedzy i umiejętności wymaganych do zdania matury i podjęcia studiów wyższych na studiach humanistycznych |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest przeznaczony dla osób, które ukończyły szkołę średnią i rozpoczynają studia wyższe (są studentami I roku). Ma za zadanie: a)zapoznać studentów z wiedzą socjologiczną na poziomie podstawowym oraz utrwalić ją, b)przygotować studentów do samodzielnego posługiwania się pojęciami i teoriami socjologicznymi w analizie otaczającego ich świata (w tym przede wszystkim współczesnego społeczeństwa polskiego), c)przygotować ich do samodzielnego korzystania z podstawowych źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych). Przedmiot realizowany jest w formie wykładów (30 godz.) i ćwiczeń (30 godz.) |
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie: *zapoznać studentów z podstawowymi pojęciami i terminami socjologicznymi, *utrwalić tę wiedzę, *przedstawić studentom – przy użyciu poznanych przez nich pojęć i terminów – główne zjawiska zachodzące we współczesnych społeczeństwach (w tym przede wszystkim we współczesnym społeczeństwie polskim), *przygotować studentów do samodzielnego posługiwania się pojęciami i teoriami socjologicznymi w analizie otaczającego ich świata (w tym przede wszystkim społeczeństwa polskiego), *przygotować ich do samodzielnego (indywidualnego i grupowego) korzystania z podstawowych źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych). Łącznie studenci zapoznają się z ok. 100 zagadnieniami (utrwaleniu ich znajomości służyć będzie kończący zajęcia egzamin). Ok. 60 zagadnień poznają na wykładzie (i - dodatkowo - dzięki lekturze podstawowej literatury), ok. 10 zagadnień – dzięki samodzielnej lekturze podstawowej literatury, ok. 30 zagadnień – dzięki aktywnemu uczestnictwu w ćwiczeniach (i lekturze wymaganej na nich literatury). Tematy kolejnych zajęć (wykładów i ćwiczeń) to: 1. Wizje cywilizacji. 2. Co to jest socjologia? Klasyczne i nowoczesne teorie rozwoju społecznego. 3. Kultura. Subkultury. Światowa mapa kultur 4. Religia. Rola Kościoła i religii w Polsce. 5. Człowiek w społeczeństwie. Interakcja społeczna, socjalizacja, kontrola społeczna. Edukacja. 6. Grupa społeczna. Rodzina. Płcie. Problemy i przemiany współczesnych rodzin. Rodzicielstwo. 7. Pokolenia, młodzież. Migracje. 8. Organizacja formalna. Sfera pracy. 9. Społeczności lokalne. Wieś i miasto. Specyfika życia w metropolii. 10. Naród. Pamięć zbiorowa. Polityka historyczna (pamięci zbiorowej). 11. Struktury społeczne Polski: historia i współczesność. 12. Debata publiczna. Rola mediów. Media w III RP. 13. Dynamika zmian cywilizacyjnych. Rewolucja biotechnologiczna. Wyzwanie rewolucji sztucznej inteligencji. Szacunkowa liczba godzin potrzebnych, aby osiągnąć zdefiniowane efekty uczenia się: - ćwiczenia 30 godz. - samodzielne przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin (1 godz. x 15) - przygotowanie referatów 5-10 godzin - wykład 30 godz. - samodzielne opracowanie zagadnień wymaganych na egzaminie 10 godzin (1 godz. x 15) - samodzielne przygotowanie do egzaminu 45 godz. (ok.90 zagadnień x 0,5 godz.). Łącznie ok. 135-140 godzin. |
Literatura: |
*B.Szacka, Wstęp do socjologii, Warszawa 2008 (lektura podstawowa) oraz (fragmenty, szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) * H. Domański, Czy są w Polsce klasy społeczne?, Warszawa 2015 * B. Szacka, Przebudowa ustrojowa i pamięć przeszłości, w: (red.) J. Wasilewski, Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006 *(red.) A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa 2012 *S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997 * (red.) C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa 2015 * (red.) G.Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, PWN 2018 * M. Halamska, Ciągłość i zmiana. Wieś polska 1918-2018. W poszukiwaniu źródeł teraźniejszości, IRWiR PAN 2020 * (red.) J. Męcina, K. Szewior, Współczesne wyzwania świata i Polski, UW i ASPRA-JR 2021 oraz raporty z badań: *badania GUS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) *badania CBOS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu studenci: -znają i rozumieją podstawowe pojęcia z zakresu socjologii, -mają podstawową wiedzę o historii cywilizacji oraz najważniejszych zjawiskach społecznych zachodzących we współczesnym świecie; -mają podstawową wiedzę o funkcjonowaniu społeczeństwa polskiego, jego historii i współczesności, -potrafią analizować i interpretować proste zjawiska społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie polskim, -potrafią wskazać główne uwarunkowania zjawisk występujących w społeczeństwie polskim. -potrafią merytorycznie dyskutować na temat zagadnień z obszaru socjologii. Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programach studiów: (Wiedza) -student zna i rozumie terminologię socjologiczną przydatną politykowi społecznemu; ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk i jej relacjach z nauką o polityce społecznej; zna i rozumie podstawowe metody i techniki prowadzenia badań w obszarze socjologii (K_W01); -student ma podstawową wiedzę o historii cywilizacji oraz najważniejszych zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych) zachodzących we współczesnym świecie; ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu społeczeństwa polskiego, jego strukturze, wartościach i tożsamościach, dynamice i uwarunkowaniach występujących w Polsce ważnych zjawisk społecznych (w tym problemów społecznych) (K_W02); -student ma wiedzę o więziach rodzinnych i sąsiedzkich, edukacji, pokoleniach (w tym młodzieży), społecznościach lokalnych, zawodowych, edukacji, religii, narodzie i ich przemianach; o charakterze, źródłach i konsekwencjach tych zmian dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa polskiego (K_W03); -student ma podstawową wiedzę o instytucji rodziny, jej funkcjach i modelach, ich historycznych przemianach (K_W05); -student ma podstawową wiedzę o przemianach społecznych zachodzących w sferze pracy i ich związkach z funkcjonowaniem rynku pracy (K_W08); (Umiejętności) -student potrafi analizować i interpretować mniej złożone zjawiska społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie polskim; potrafi trafnie wskazać główne uwarunkowania (gospodarcze oraz społeczno-demograficzne) ważnych zjawisk społecznych (w tym problemów społecznych) (K_U01); -student potrafi publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy w obszarze socjologii i polityki społecznej, a także uczestniczyć w debacie na temat zagadnień z obszaru socjologii i polityki społecznej (K_U07); -student potrafi planować i organizować własną pracę, a także zbudować zespół zadaniowy i w jego ramach współpracować aktywnie z innymi osobami realizując zadania z zakresu polityki społecznej (K_U09); (Kompetencje społeczne) -student potrafi krytycznie oceniać posiadaną przez siebie wiedzę i zewnętrzne komunikaty z obszaru socjologii i polityki społecznej, a także uznawać znaczenie dowodów naukowych dla polityki społecznej jako działalności praktycznej (K_K01), -student rozumie mechanizmy debaty publicznej, znaczenie wartości kulturowych i języka stosowanego w tej debacie (K_K07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci mogą mieć dwie nieobecności na wykładzie i dwie nieobecności na ćwiczeniach. Na ćwiczeniach będzie sprawdzana znajomość obowiązującej na danych zajęciach literatury. Nadwyżkowe nieobecności i niewystarczające przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) należy zaliczać na dyżurach przed końcem semestru. Ostateczna ocena z przedmiotu składa się: *w trzech piątych (60%) z oceny z egzaminu pisemnego, na którym sprawdzane będą zamierzone efekty uczenia się (K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W08, K_U01) (szerzej o wymaganych kompetencjach, wiedzy i umiejętnościach w punkcie „Efekty uczenia się”), *w jednej piątej (20%) z oceny referatów (przygotowywanych i prezentowanych indywidualnie lub w grupach); przygotowanie referatu i jego prezentacja ma rozwinąć wiedzę studentów (K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W08) oraz ich umiejętności (K_U07, K_U09) i kompetencje społeczne (K_K01), *w jednej piątej (20%) z oceny aktywnego udziału studenta w ćwiczeniach; w ten sposób – prócz jego wiedzy i umiejętności - zostaną sprawdzone jego kompetencje społeczne (patrz punkt "Efekty uczenia się"). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Żukowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wstępne wymagania i założenia: posiadanie wiedzy i umiejętności wymaganych do zdania matury i podjęcia studiów wyższych. Przedmiot jest przeznaczony dla osób, które ukończyły szkołę średnią i rozpoczynają studia wyższe (są studentami I roku). Ma za zadanie: a)zapoznać studentów z wiedzą socjologiczną na poziomie podstawowym oraz utrwalić ją, b)przygotować studentów do samodzielnego posługiwania się pojęciami i teoriami socjologicznymi w analizie otaczającego ich świata (w tym przede wszystkim współczesnego społeczeństwa polskiego), c)przygotować ich do samodzielnego korzystania z podstawowych źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych). Przedmiot realizowany jest w formie wykładów (30 godz.) i ćwiczeń (30 godz.) |
|
Pełny opis: |
Patrz rubryka "Opis" w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
|
Literatura: |
*B.Szacka, Wstęp do socjologii, Warszawa 2008 (lektura podstawowa) oraz (fragmenty, szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) * H. Domański, Czy są w Polsce klasy społeczne?, Warszawa 2015 *(red.) A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa 2012 *S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997 * B. Szacka, Przebudowa ustrojowa i pamięć przeszłości, w: (red.) J. Wasilewski, Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006 * (red.) C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa 2015 * (red.) G.Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, PWN 2018 * M. Halamska, Ciągłość i zmiana. Wieś polska 1918-2018. W poszukiwaniu źródeł teraźniejszości, IRWiR PAN 2020 * (red.) J. Męcina, K. Szewior, Współczesne wyzwania świata i Polski, UW i ASPRA-JR 2021 *raporty z badań GUS (szczegółowa informacja w części dot. ćwiczeń) *komunikaty z badań CBOS (szczegółowa informacja w części dot. ćwiczeń) |
|
Uwagi: |
(tylko po angielsku) not applicable |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.