Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-W1POPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia wstępne Od studentów oczekuje się kompetencji poznawczych pozwalających na przyswojenie i analizowanie poznawanych treści. Oczekiwane jest również posiadanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć charakteryzujących zachowanie człowieka jako istoty społecznej, zainteresowania wyjaśnianiem ludzkich zachowań. |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologii. Psychologia to naukowe badanie psychiki (świadomości, emocji, motywacji) i zachowania ludzi. Psychologia, to pewien sposób myślenia o tym, jak człowiek radzi sobie ze swoim środowiskiem oraz jak można podnieść jakość ludzkiego życia. Psychologia jest nauką, która empirycznie testuje swoje założenia. |
Pełny opis: |
Program przedmiotu składa się z dwóch bloków tematycznych I. Człowiek jako jednostka II. Społeczne uwarunkowania zachowania człowieka Treści szczegółowe " Koncepcje psychologiczne człowieka " Procesy poznawcze i poznanie ludzi " Procesy motywacyjne - potrzeby " Emocje i kontrola poznawcza. Atrakcyjność interpersonalna " Inteligencja i zdolności " Temperament " Stres w życiu człowieka " Poznanie siebie " Osobowość i jej patologie " Interpersonalna agresja i dehumanizacja " Altruizm " Stereotypy i uprzedzenia " Komunikacja interpersonalna i autoprezentacja |
Literatura: |
Kozielecki J. Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1999 i następne wydania. Zimbardo P. psychologia i życie, Warszawa 1999 i następne wydania. Strelau J. (red.) Psychologia t. 1 Podstawy psychologii, t. 2 Psychologia ogólna, Gdańsk 2000. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości, Warszawa 2002. Sęk H. (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1993 i następne wydania. Aronson E., Wilson T., Akert R. Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997 i następne wydania. Czapiński J. Psychologia szczęścia, Warszawa1994. Wojciszke B. Psychologia miłości, Gdańsk 1994. |
Efekty uczenia się: |
KW02.1 Ma wiedzę na temat mechanizmów psychologicznych funkcjonowania człowieka w różnych strukturach społecznych. KW02.2 Ma wiedzę na temat znaczenia prawidłowego rozwoju emocjonalnego dla tworzenia więzi w różnych grupach społecznych. KW03.1 Posiada wiedzę o człowieku jako jednostce twórczej i odpowiedzialnej. KW03.2 Ma wiedzę na temat psychologicznych reakcji człowieka w sytuacjach zagrożenia. KW07.1 Posiada wiedzę o psychologicznych uwarunkowaniach zachowań jednostek i grup zagrażających bezpieczeństwu państwa i społeczeństwa. UMIEJĘTNOŚCI KU01.1 Ma umiejętność obserwacji i analizy poznawczej zjawisk życia społecznego i politycznego. KU01.2 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii dla interpretacji zjawisk życia społecznego. KU02.1 Posiada umiejętności badawcze niezbędne do psychologicznego diagnozowania i prognozowania zjawisk kryzysowych. KU05.1 Potrafi samodzielnie rozwijać psychologiczne umiejętności w celu rozwiązywania konkretnych zadań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa społecznego. KOMPETENCJE KK01.1 Na podstawie wiedzy z zakresu psychologicznych właściwości jednostki definiuje potencjalne problemy mogące zaistnieć w sferze zagrożeń funkcjonowania różnych struktur społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda punktacji poszczególnych form w zakresie osiągania wiedzy, umiejętności, kompetencji. Ocenę stanowi wynika egzaminu końcowego. Procentowy wskaźnik dla poszczególnych ocen z egzaminu tabela Ocena Algorytm oceny końcowej 2 Poniżej 50% punktów 3*** 50%-51% punktów 3,5 52%-65% punktów 4 66%-75% punktów 4,5 76%-85% punktów 5 86%-100% punktów |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.